Wednesday, August 24, 2011

berdiri satu malam.

sekalipun aku tidak bernafsu
aku tetap pada kau

seri kembangan




n/k : walaupun setan dah berantai, nafsu tetap ada.

Thursday, August 18, 2011

simfoni rakyat.

engkau menindas
semua tertindas
politik basi
si kuku besi

kenasionalan
keadilan
keagamaan
kedemokratikkan

hak dijunjung
sama rata
yang dikendung
jangan lupa

satu dijolok
seluruh pelosok
ringgit kau sodok
gari kau jerut

dua tiga kucing berlari
mana sama si kucing belang
dua tiga boleh kau curi
kalau sejuta pecah temberang

sorong papan tarik papan
buah keranji dalam perahu
dalam poket berkepal kau simpan
takkan semua orang tak tahu

pulau pandan jauh ke tengah
gunung daik bercabang tiga
jangan lari termengah mengah
ke dalam tanah akhirnya juga

buah cempedak diluar pagar
ambil galah tolong jolokkan
kalau otak belum bergegar
mari sini kami tunjukkan




n/k : gua diam tak bermakna gua tak ambil tahu. gua memerhati.

Monday, August 15, 2011

takperlurasasebelummasa.

seluk
dalam
dalam
sampai
kau
jumpa
puncak




n/k : usaha tangga kejayaan.

Friday, August 12, 2011

kabut serabut.

bila saat kau mahu keseorangan
ada saja yang meneman
bukan sekadar mengembirakan
segala kabut disertakan
cukup serabut

dan bila saat kau mahu berteman
tiada pula yang ikut segan
kabut kau keseorangan
sunyi sepi kitaran
hanya kekusutan

diam kau bising
bising kau kosong
kosong kau kabut
kabut kau serabut




n/k : memang takkan pernah rasa selesa.

Tuesday, August 9, 2011

terima?

memang kalau kita hidup saling nak membenci, tak ke mana. sampai bila kau nak benci? esok kau bangun, kau tatap dia. esok kau makan, kau tatap dia. esok kau mandi, kau tatap dia. perlu kah kau benci? kau bukan sehari dengan dia. esok esok dia lagi. lusa lusa dia lagi.bulan depan tahun depan dia lagi. terima lah dia sebagaimana dia terima diri kau. benci lagi?




n/k : gua memang tak boleh jauh dengan tembakau.

Sunday, August 7, 2011

bila perempuan.

bila perempuan
kawan kawan pun jadi lawan

bila perempuan
perkara biasa pun menyusahkan

bila perempuan
kau dah tak ada lain alasan?

puchong




n/k : perempuan memang beri pengaruh yang besar kepada lelaki.

Friday, August 5, 2011

bangun pagi.

6.00 pagi.

gua ke tandas.

rasa nya dah masuk dah subuh. subuh pun gua keliru masuk pukul berapa, tapi kali ni gua yakin. betul betul gua yakin.

terkejut gua pagi tu, mamat india sebelah sebelah bilik gua baru balik dari jamban.

gua rilek.

gua cakap je dalam hati,

"awal mamat india ni bangun tidur"

takpe, gua selesaikan urusan di jamban dulu.

selesai urusan gua, seorang lagi mamat india keluar bilik sambil bertuala di bahu.

kali ni gua tak cakap dalam hati lagi,

"awal bangun berader"

"eh, ouw, kelas aku pukul lapan"

gua diam.

betul gua terkejut.




n/k : gua kalau kelas pukul lapan, pukul tujuh empat puluh lima baru gua bangun. nasib baik gua tak tidur hari tu.

Wednesday, August 3, 2011

segala bagai.

patut rasa senang
segala bagai
semua ada
minta dapat
tak minta pun dapat
segala bagai
syurga neraka
pun dapat
sedia terima
segala bagai
dunia
akhirat ke mana mana




n/k : tapi, apa yang gua selalu dapat itu tidak selalunya indah.

Tuesday, August 2, 2011

bujang lah.

kau patut nikmati saat saat kau bujang
sebelum dibebani segala macam tanggungjawab

buat apa kau suka saat saat kau bujang
sebelum dipangkah dihalang segala gerak

macam mana nak bujang
kalau masih ingat kan dia




n/k : gua nak rasa panjang panjang masa bujang ni.